Друк

Безпечні покупки в Інтернеті

 

 

Майже 250 заяв та скарг надійшло на адресу Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Черкаській області у 2019-ому році.  З них 17% - від громадян, що придбали неякісний товар чи послугу через Інтернет. 

Фахівці управління нагадують: відносини, що виникають між покупцем і продавцем товарів, робіт та послуг через інтернет-магазини, не відрізняються від традиційних правил купівлі-продажу і регулюються положеннями Цивільного Кодексу України та Закону України «Про захист прав споживачів».

Права споживача, що купує в Інтернеті

При покупці  товару в інтернет-магазині споживач має ті ж права, що і при покупці в звичайному магазині. А значить має повне право на:

- безоплатне усунення недоліків товару в розумний строк,

- пропорційне зменшення ціни,

- відшкодування витрат на усунення недоліків товару. А в разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків - на повернення  коштів або заміну товару  аналогічним.

На покупки в Інтернеті також поширюється можливість обміну або повернення товарів належної якості протягом 14 днів, якщо товар не підійшов за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути використаний за призначенням.

Обмін товару належної якості здійснюється, якщо він:

- не використовувався і збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром;

- не входить до переліку товарів, що не підлягають обміну, затвердженому постановою КМУ від 19.03.1994 № 172.

На що слід звертати увагу, купуючи в Інтернеті?

Права споживача при купівлі товару через інтернет-магазин визначені  в статті 13 Закону України «Про захист прав споживачів». Відповідно до неї перед укладенням договорів на відстані продавець (виконавець) повинен надати споживачеві обсяг інформації до моменту замовлення товару. Тому перед купівлею товару в інтернет-магазині  обов’язково необхідно звернути увагу на наявність на сайті такої інформації:

-         найменування продавця, його місцезнаходження, порядок прийняття претензій;

-         основні характеристики продукції;

-         ціна, включаючи плату за доставку та умови оплати;

-         гарантійні зобов’язання виробника ( виконавця);

-         інші умови поставки (строк доставки товару або надання послуги, тощо);

-         порядок розірвання договору.

Чого варто остерігатися?

1. Аби привернути увагу споживачів та зацікавити своїм товаром в інтернеті, продавець створює сайт або сторінку в соцмережі. При цьому покупець не знає, хто є дійсним власником (продавцем) товару. Цю інформацію він може отримати лише за наявності реальних контактних даних (адреса, телефон, вид господарської діяльності). Якщо вся інформація про продавця доступна, це дає можливість перевірити, чи є він у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та дасть змогу споживачеві в разі отримання неякісного товару або неповернення коштів надіслати на його адресу претензію.

Наявність на сайті лише номеру телефону і назви сайту унеможливлює реалізувати споживачу свої права, визначені Законом України  «Про захист прав споживачів», оскільки невідомо, з кого вимагати усунення порушень ваших прав.

2. Ще один спосіб убезпечити себе – оплачувати товар при його отриманні. Вибирати інтернет-магазини, де є пункти самовивозу або можлива оплата «післяплатою». Тоді ви зможете перевірити комплектацію, якість товару, наявність чека (або іншого розрахункового документа), гарантійного талона для товарів складно-побутової техніки.

Іноді, особливо при дорогих покупках, краще переплатити за перерахування оплати, ніж залишитися без товару.

3. Не перераховуйте кошти за товар, який пропонується  в Інтернеті на приватні банківські картки. Адже так ви свідомо позбавляєте себе можливості отримати  розрахунковий документ, що засвідчує факт придбання товару, та, відповідно, захистити свої права в разі потреби.

4. У більшості випадків інтернет-магазини  видають лише документи на здійснення кур’єрських послуг, який не є доказом укладення договору купівлі- продажу між інтернет-магазином і споживачем. Тому  під час отримання товару важливо отримати не лише документ про надання послуги з доставки товару, але і розрахунковий документ (товарний або фіскальний чек, квитанція, тощо) або підтвердження оплати товару на електронну пошту.

Здійснюйте покупки через Інтернет помірковано, неквапливо і нехай вони будуть безпечними!